تصوف از دیدگاه سعید نفیسی
اساسا تصوف به مسلك بيشتر شبيه بوده است تا به مذهب و در حقيقت فرقه سياسى يا فرقه اجتماعى بوده كه با هيچيك از فرق ديگر دشمنى و مخالفت نداشته و همه را به يك چشم مى ديده و حتى گبر و يهود و ترسا را هم معارض خود نمى دانسته است. تصوف فقط در اصول عقايد وارد مى شده و به فروع كارى نداشته است به همين جهت صوفيه در فروع گاهى پيرو فروع شافعيان و گاهى پيرو فروع حنفيان و زمانى پيرو مالكيان و گاهى پيرو حنبليان و زمانى پيرو شيعه بوده اند و بسته به اينكه هر ناحيه اى اكثريت با كدام فرقه بوده است پيروى از فروع همان فرقه مى كرده اند. عبد اللّه انصارى كه از بزرگان متصوفه ايران است حنبلى بوده. به جز وى تا قرن ششم همه بزرگان صوفيه ايران حنفى بوده اند و نجم الدين كبرى و پيروان وى همه شافعى بوده اند يعنى صوفيه ايران يا به فروع حنفى و يا به فروع شافعى رفتار مى كرده اند و در ميان ايشان كسانى كه به فروع شيعه عمل كرده باشند ظاهرا جز قطب الدين حيدر ديگر كسى نبوده است و تنها از قرن هشتم از زمان شاه نعمة اللّه ولى به بعد طريقه نعمت اللهى به فروع شيعه عمل كرده است.
منبع: نفیسی، سعید، زندگینامه عطار، انتشارات اقبال، چاپ دوم، 1384، صص 89-90
مقاله سرپرستى در نظام خانواده نوشته حمید حنائی نژاد...
ما را در سایت مقاله سرپرستى در نظام خانواده نوشته حمید حنائی نژاد دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : adyanoerfan بازدید : 270 تاريخ : شنبه 11 اسفند 1397 ساعت: 15:22